Krav på en fungerande arbetsskadeförsäkring

Det är oacceptabelt att arbetsskadeförsäkringen inte fungerar för dem som jobbar i vården. SVT visade i går kväll dokumentären ”De oförsäkrade” som tydligt beskriver hur illa det är.

- Att allt färre får ersättning är ett politiskt ansvar, jag kräver nu att socialförsäkringsministern kommer till socialförsäkringsutskottet och redogör för vilka åtgärder han tänker vida, säger Gunvor G Ericson Miljöpartiets ledamot i socialförsäkringsutskottet.

- Det verkar finnas en strukturell diskriminering. När bara 2 av 100 inom vårdyrken mot 1 av 3 byggnadsarbetare får sin arbetsskada godkänd. Alla skador bör bedömas individuellt och det är helt oacceptabelt att Försäkringskassan skyller på deltidsarbete och familjeförhållanden så som framkom av SVT dokumentären, säger Gunvor G Ericson.

I 4 av 10 ärenden har kassan inte gjort undersökning av arbetsmiljön så som ska göras. Och det saknas oftast uppgifter om skadliga faktorer i arbetet, när det gäller vård och omsorgsarbete.

För vidare information
Gunvor G Ericson, ledamot socialförsäkringsutskottet MP, 070-795 22 80