Lagstiftning krävs för ökad jämställdhet i bolagen

Andra AP-fonden har i dag presenterat sin årliga rapport som visar att andelen kvinnor i styrelserna är på fortsatt låg nivå (19,1 procent). I dag genomfördes också en riksdagsdebatt om kvotering för att öka andelen kvinnor i bolagstyrelser. Gunvor G Ericson, riksdagsledamot för Miljöpartiet de Gröna interpellerade jämställdhetsminister Nyamko Sabuni som slog igen dörren för kvotering för den här mandatperioden.

I Norge finns lag för börsbolag och i Finland har man lag sedan 1995 om kvotering. Enligt den ska både statliga organ och kommunala styrelser och nämnder innehålla minst 40 procent av båda könen.

- Jämställdhetsfrågan är vår tids stora demokratifråga. Att kvinnor generellt sett har sämre ekonomisk makt och är sämre representerade bland chefer, bolagsstyrelser och ledningsgrupper är en viktig samhällsfråga där det krävs politiska insatser i form av lagstiftning, säger Gunvor G Ericson.

- Det är tråkigt att jämställdhetsministern inte vill ta lärdom av Norge och Finland och tydligt sa att kvotering inte är aktuellt under mandatperioden. Att prova något nytt för att komma ur en låst situation vore väl intressant, säger Gunvor G Ericson.

- Det är väl känt att bolag med jämställda styrelser har bättre förmåga att skapa kundnytta. Genom att lagstifta gör vi det enklare för bolagen att ta steget mot en jämställdhetssatsning, säger Gunvor G Ericson.

FÖR VIDARE INFORMATION: Gunvor G Ericson, 070-795 22 80 Maria Gardfjell, pressekreterare, 070-301 19 64