Lammproduktionen utvecklas i helt fel riktning

Vart femte lamm hålls instängt och släpps aldrig ut under sin livstid, avslöjar idag Ekot och Svenska Dagbladet. Utvecklingen går i helt fel riktning, och frågan måste upp på den politiska dagordningen, säger Tina Ehn, Miljöpartiets talesperson i djur- och miljöfrågor.

- När den svenska djurproduktionen blir alltmer intensiv och koncentrerad där allt färre djur får komma ut och beta finns den överhängande risken att konsumenterna förlorar förtroendet för den. Att lammproduktionen flyttar inomhus är kanske inte det konsumenterna vill ha. Konsumentens rätt att veta hur djuret har fötts upp blir alltmer avgörande om man ska kunna göra medvetna val, säger Tina Ehn.

Miljöpartiet driver att beteskravet ska vara kvar. Djurs rätt till sitt naturliga beteende måste tas på allvar. Idisslare är grovfoderomvandlare och det enklaste sättet att möta det med minst energiinsatser är genom bete. Beroendet av importerat foder blir också mindre.

FÖR VIDARE INFORMATION: Tina Ehn, 070-229 08 01 Caroline Kling, presschef, 070-593 19 12