Låt kommuner ställa högre krav på energismart bostadsbyggande

Alliansen meddelade idag att de förbjuder kommuner som vill vara föregångare och ställa skarpare klimat- och energikrav vid byggande.

- Tills dess att de nationella byggreglerna är så skarpa att den modernaste tekniken med passivhus används är det viktigt att kommuner får gå före. Alliansen stoppar nu utvecklingen för de lokala spjutspetsprojekt som driver utvecklingen framåt, säger Lise Nordin, energipolitisk talesperson för Miljöpartiet i riksdagen.

Bostadsminister Attefall argumenterar på DN Debatt för att kommuner som vill bygga mer energieffektivt driver upp kostnaderna. Miljöpartiet menar att han missar helheten.

- Attefall missar det faktum att lokala spjutspetsprojekt för energismart byggande utvecklar modern teknik som totalt sänker kostnaderna för boende, Lise Nordin.

Miljöpartiet välkomnar samtidigt beskedet om att de nationella energikraven ska skärpas men påminner om att regeringen under mandatperioden avvisat förslag om skärpta byggregler och ännu inte preciserat vad en skärpning kommer att innebära.

- Vi vill att de nationella kraven stegvis leder ned till att bara näranoll- och passivhus får byggas. säger Lise Nordin.

FÖR VIDARE INFORMATION
Pontus Hummelman, pressekreterare 0709 56 5258