Låt Kristianstads arbetslösa unga rusta upp miljonprogrammen

Imorgon onsdag möts riksdagskandidaterna Gustav Fridolin (MP) och Christer Nylander (FP) i en debatt om ungas villkor och framtid på puben Banken i Kristianstad klockan 18:00

– I rödgröna Södertälje bygger det kommunala bostadsbolaget och Ängelholmsföretaget Peab tillsammans nytt i miljonprogrammet. Det gemensamma företaget Peab Telge anställer i första hand unga arbetslösa som själv bor i områdena. Det ger de unga inte bara ett jobb, utan också yrkeskunnande, känsla för sitt område och framtidstro. När vi nu ska bygga om Sverige med ny järnvägsräls, moderna energilösningar och upprustade miljonprogram så behövs varenda kotte. Kristianstads arbetslösa unga borde få möjlighet att bli byggjobbare i stans miljonprogramsområden, säger Gustav Fridolin.

Debatten kommer såklart också handla om skolan, där villkoren sätts och möjligheterna formas för unga.

– Under det senaste läsåret har 3000 lärare fått gå från skolan i Sverige. I Kristianstad har lärartätheten sjunkit med tio procent på två år. Det är barnen som fått bära krisen. Men satsningar på skolan är investeringar i framtiden. De rödgröna satsningarna på kommunerna ger 53 miljoner till Kristianstad - pengar som vi vill använda för att få fler vuxna i skolan, säger Fridolin.

FÖR VIDARE INFORMATION: Gustav Fridolin, 070-274 00 82 Agnetha Boström, pressekreterare, 070-260 24 84