Major Björklunds piruetter oroar

Folkpartiet med major Björklund i spetsen försöker vilseleda svenska folket när han vill ha tillbaka det gamla invasionsförsvaret. Regeringens splittring i försvarspolitiken och frånvaron av en aktiv utrikespolitik när det gäller Ryssland oroar, säger Miljöpartiet de Grönas språkrör Peter Eriksson med anledning av Folkpartiets utspel om en öppning för ökade försvarsanslag.

- Jan Björklunds utspel visar på en splittrad regering med en havererad utrikes- och säkerhetspolitik, säger Peter Eriksson.

- Utspelet visar att regeringen inte har någon utrikespolitik när det gäller Ryssland. Vad som behövs är en politik som integrerar Ryssland med Sverige, länderna kring Östersjön och EU genom ökad handel, samarbete och annat utbyte. Att rusta mot ryssen är helt fel väg att gå om vi vill öka säkerheten i vår del av världen, säger Peter Eriksson.

FÖR VIDARE INFORMATION: Peter Eriksson, 070-52 48 776 Marie Utter, språkrörssekreterare för Peter Eriksson, 0703-72 73 23