Majoritet i riksdagen för stärkt elevhälsa

Riksdagens utbildningsutskott har i dag röstat för en nationell översyn av elevhälsan, med anledning av en motion från Miljöpartiet. Vi behöver bättre och tidigare fånga upp unga med psykisk ohälsa, säger Jabar Amin, utbildningspolitisk talesperson (MP).

Kvaliteten på elevhälsan varierar stort över landet och ser helt olika ut i olika kommuner och mellan olika huvudmän. Men elever, oavsett vart de bor har behov av en välfungerande och tillgänglig elevhälsa. Nu får Socialstyrelsen i uppdrag att genomföra en nationell översyn av tillgängligheten och kvaliteten på elevhälsan, säger Jabar Amin.

Socialstyrelsen har i sin rapport ”Att mäta kvalitet i skolhälsovården/elevhälsans arbete med psykisk ohälsa” (december 2010) kommit fram till att det i dag inte finns förutsättningar att genomföra öppna jämförelser av elevhälsans arbete utifrån fastställda kvalitetsindikatorer. Det krävs en bättre lokal dokumentation. Socialstyrelsen menar att elevhälsan behöver tydliga uppdrag om att dokumentera och följa upp psykisk ohälsa. Se Socialstyrelsens rapport på http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-12-2

Omröstning i riksdagens kammare sker onsdagen den 30 mars.

FÖR VIDARE INFORMATION: Jabar Amin, utbildningspolitisk talesperson, 070-825 06 12 Per Olsson, politisk sekreterare, 0739-63 57 23

Taggar: