Märta Stenevi är valberedningens förslag till nytt språkrör

Miljöpartiets riksvalberedning föreslår Märta Stenevi till nytt språkrör för Miljöpartiet, efter Isabella Lövin som avgår på en extrakongress i slutet av januari.

I sin motivering skriver valberedningen:
“Märta Stenevi är en trovärdig, stabil och engagerande kraft som vi tror kommer att kunna samla partiet inför en stundande valrörelse. Hon är en god debattör som kan lyfta vår politik till olika väljargrupper, sätta press på andra partier i klimatfrågan och formulera de sociala frågorna ur ett grönt perspektiv.”

-Vi är övertygade om att Märta har potentialen att göra vår politik angelägen för nya väljare och peka ut riktningen för Miljöpartiet framåt tillsammans med Per Bolund och resten av partiet, säger Katrin Wissing.

Miljöpartiets valberedning består av 33 ledamöter från hela landet och är enig i sitt förslag.

- Jag är stolt och glad över att ha blivit föreslagen av valberedningen till det finaste uppdrag jag kan tänka mig. Men nu är det medlemmarna och ombuden som ska välja vårt nästa språkrör, och jag hoppas vinna även deras förtroende, säger Märta Stenevi.

Märta Stenevi är idag Miljöpartiets partisekreterare och har tidigare varit regionråd i Skåne och kommunalråd i Malmö.
- Vi lever mitt i en klimatkris och de ekonomiska klyftorna i samhället ökar. Jag är mamma, och jag vet att det finns många fler föräldrar som oroas över barnens framtid, liksom jag. Nu ska vi kavla upp ärmarna ett varv till, jobba hårdare än någonsin och visa att Miljöpartiet de gröna är ett parti av och för den som vill ta kampen för ett grönt och hållbart samhälle, säger Märta Stenevi.

Valet av nytt kvinnligt språkrör sker på en digital extrakongress den 31 januari 2021.

Kontakt:
Carolina Bruseman, pressekreterare, tel 072-981 02 91