Mehmet Kaplan ny integrationspolitisk talesperson för MP

Miljöpartiets riksdagsgrupp har idag valt riksdagsledamoten Mehmet Kaplan till ny integrationspolitisk talesperson. Mehmet Kaplan får i uppdrag att både skärpa och utveckla Miljöpartiets integrations- och lika-rättspolitik samt att leda debatten mot Sverigedemokraterna.

Mehmet Kaplan är ledamot i justitieutskottet och har varit ordförande för Sveriges unga muslimer samt talesperson för Sveriges Muslimska Råd. Han är även ledamot av Miljöpartiets partistyrelse och arbetsutskott.

- De gröna är en motpol till populistiska och främlingsfientliga högerpartier i Europa. Vi står fast vid alla människors lika värde. Mehmet Kaplan får nu i uppdrag att ytterligare skärpa partiets politik för lika rättigheter och leda debatten mot Sverigedemokraterna, säger språkröret Peter Eriksson.

- Att ta debatten mot rasism och främlingsfientlighet är inget nytt för Miljöpartiet. Vi har genom åren verkat för ökad arbetskraftsinvandring, en human flyktingpolitik, kamp mot diskriminering och rasism och för alla människors lika värde, säger Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand.

FÖR VIDARE INFORMATION: Mehmet Kaplan 070-623 12 34 Marie Utter, språkrörssekr Peter Eriksson 070-372 73 23 Anders Wallner, språkrörssekr Maria Wetterstrand 070-215 43 32