Miljöpartiet begär aktuell debatt om det akuta läget på bostadsmarknaden

Larmen om bostadsbristen i landets storstäder ökar. Värst är den för unga och studenter. Samtidigt träder idag nya regler för andrahanduthyrning ikraft, vilka spås leda till kraftigt höjda hyror på andrahandsmarknaden och ytterligare försvåra för den som har det svårt att ta sig in på bostadsmarknaden.

- En ung person kan idag ställa dig i bostadskö och få könummer 360 000. En student kan ställa sig i kö till studentbostad och få en kötid som är fem år längre än studietiden. Med en sån situation får inte unga en ärlig chans att ge sig ut i arbetsliv och vuxenliv, säger Gustav Fridolin, språkrör (MP).

- Bostadsbristen är utbredd och nybyggandet är alltför lågt. Förra året färdigställdes 80 studentbostäder i hela landet. Samtidigt inför regeringen dessa nya regler som gör det dyrare att hyra lägenheter i andrahand. Var är det tänkt att unga och studenter ska bo? säger Gustav Fridolin.

En aktuell debatt kan begäras av en eller flera partigrupper, med anledning av en aktuell händelse. Ett statsråd och högst en företrädare för varje parti deltar i debatten. Debatten äger rum med kort varsel, och speciella, fasta debattregler gäller.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Sandra Ahlstrand, pressekreterare 072-229 01 65