Miljöpartiet begär aktuell debatt om klimathotet

Den senaste tiden har det kommit fyra internationella rapporter som visar att effekterna av klimatförändringen blir mycket allvarligare än man hittills räknat med, både för ekonomin, människorna och miljön. Det här är nya alarmerande fakta som inte fanns med när riksdagen senast beslutade om klimatpolitiken år 2009.

– Läget blir allvarligare för var dag, men ändå vill regeringen minska finansieringen av det internationella klimatarbetet och anslagen för klimatanpassning, energieffektivisering och stöd till förnybar energi i Sverige, säger Per Bolund, Miljöpartiets ekonomiskpolitiske talesperson.

– Nu måste riksdagen få tillfälle att diskutera nödvändiga förändringar av klimatpolitiken, och därför har vi bett talmannen om en aktuell debatt, säger Per Bolund.

En aktuell debatt kan begäras av en eller flera partigrupper, med anledning av en aktuell händelse. Ett statsråd och högst en företrädare för varje parti deltar i debatten. Debatten äger rum med kort varsel, och speciella, fasta debattregler gäller.

FÖR VIDARE INFORMATION

Per Bolund, ekonomiskpolitisk talesperson: 072-530 01 83