Miljöpartiet begär särskild debatt om äldreomsorgen

Miljöpartiet kommer idag att lämna in en begäran om en särskild debatt om kvaliteten i äldreomsorgen. Detta mot bakgrund av den senaste tidens mediarapportering om vanvård av äldre.

- Det har varit för många sådana här historier. Nu måste vi självkritiskt utvärdera förändringarna inom omsorgen, och se till att det finns tillräckligt med resurser och personal. I Sverige ska alla kunna lita på att det finns en värdig omsorg när man blir gammal. Vi ska inte behöva oroa oss för att människor behandlas illa på de platser som skapats för att hjälpa dem, säger Gustav Fridolin, miljöpartiets språkrör.

- Det handlar inte bara om att omsorgen ska lyftas precis upp till nivån att den är trygg, den måste faktiskt ha ett bra innehåll också. Vi måste börja diskutera kvaliteten även i positiva termer: Hur skapar vi en bra äldreomsorg? säger Agneta Luttropp, miljöpartiets ledamot i riksdagens Socialutskott.

För vidare information:

Gustav Fridolin, 0702-74 00 82