Miljöpartiet deltar på landsbygdsriksdagen

Riksdagskandidaten Stina Bergström från Värmland och riksdagsledamoten Tina Ehn från Bohuslän presenterar grön landsbygdspolitik i Miljöpartiets monter på landsbygdsriksdagen i Sunne 6-9 maj.

Miljöpartiet har låtit Riksdagens utredningstjänst granska de regionalpolitiska effekterna av regeringens politik, inklusive förslagen i 2010 års ekonomiska vårproposition. De som förlorat särskilt på regeringens politik i förhållande till övriga Sverige är de som bor på glesbygden och i mindre kommuner. Inkomstklyftorna mellan stad och land ökar.

Utredningen från RUT bifogas detta pressutskick, se länkar nedan.

- MP vill gynna småföretagarna, som ofta finns på landsbygden, med sänkt arbetsgivaravgift och förenklade regler för den offentliga upphandlingen så att lokala producenter av råvaror och tjänster gynnas, säger Stina Bergström och Tina Ehn.

- Vi vill arbeta för kollektivtrafik även på landsbygden, med fler tågstopp, anropsstyrd trafik och gör det möjligt för alla att åka med skolbussar.

- Miljöpartiet vill också stoppa nedläggningen av skolorna på landsbygden. Gör dem i stället till ”Skolan mitt i byn” med bibliotek, seniorluncher, lokaler för föreningsaktiviteter mm, säger Stina Bergström och Tina Ehn.

Läs gärna Tina Ehns artikel på Newsmill: http://www.newsmill.se/artikel/2010/04/30/miljopartiet-for-ett-modernt-jordbruk

FÖR VIDARE INFORMATION: Tina Ehn, 070-229 08 01 Stina Bergström, 070-332 51 57 Mattias Bengtsson Byström, pressekreterare, 0736-27 53 83

Taggar: