Miljöpartiet föreslår storsatsning på klimatsmart resande

Idag lämnar Miljöpartiet de gröna sitt motförslag på nationell transportplan för de kommande tolv åren till riksdagen. Där ingår historiska klimatsatsningar på tåg, kollektivtrafik och cykelvägar. Förslagen står i kontrast till alliansens förslag om att bygga mer motorväg, baserat på felaktiktiga prognoser om ökat bilåkande.

Alliansregeringens transportplan har mött stark kritik från flera håll eftersom den inte lever upp till klimatmålen. En kritik regering valt att inte lyssna på. Miljöpartiet kräver därför en klimatrevidering av planen.

- Vi måste ta klimatet och barnens framtid på allvar när vi fattar beslut som har så stor påverkan som transporterna i framtiden. Alliansen har struntat blankt i klimatet och prioriterar stora motorvägsprojekt i städerna framför modern kollektivtrafik. Miljöpartiet kräver att transportplanen ändras, så att den bidrar till att vi når klimatmålen, säger Åsa Romson, språkrör för Miljöpartiet.

Idag kom SVT Rapport med nya uppgifter om grova och systematiska räknefel i Trafikverkets underlag, som ligger till grund för regeringens transportplan. Räknefelen innebär att den förväntade ökningen av biltrafiken är kraftigt överskattad.

- Alliansen motiverar sin plan utifrån prognoser som bygger på felräkningar och stora överskattningar av biltrafiken. Det är oacceptabelt. Investeringar vi gör idag ska utgå från det samhälle vi vill överlämna åt barn och barnbarn, inte från felaktiga prognoser om ökad biltrafik, säger Stina Bergström, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet.

Utöver en revidering av planen föreslår Miljöpartiets stora satsningar på utbyggnad av järnvägen.

- Vi vill satsa 70 miljarder mer än regeringen på att bygga ut och förbättra järnvägen i Sverige. Det blir allt tydligare att det krävs en ny regering som verkligen gör vad som krävs för att få tågen att gå i tid, säger Stina Bergström, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet.

Miljöpartiet föreslår även ett stadsmiljöprogram på 30 miljarder till statlig medfinansiering av bland annat spårväg och cykelinfrastruktur.

- Genom vår stadsmiljösatsning blir det enklare och billigare att välja det klimatsmarta alternativet. Med fler resor i kollektivtrafiken, på cykel och till fots får vi renare luft, bättre hälsa och mer yta att bygga bostäder på, säger Stina Bergström.

FÖR VIDARE INFORMATION
Stina Bergström, trafikpolitisk talesperson, 070-332 51 57