Miljöpartiet går in i valåret med rekordpotential

Nästan var tredje väljare uppger i en undersökning från Novus att de kan tänka sig rösta på Miljöpartiet i riksdagsvalet 2014. Utifrån detta lägger Miljöpartiet nu upp sin valstrategi med målet att få fler människor engagerade. I dag släpps partiets volontärsajt där människor på ett enkelt sätt kan delta i valkampanjen.

Emma Rung, ny kampanjledare i Miljöpartiet:

- En tredjedel av människorna i Sverige kan tänka sig att rösta på Miljöpartiet 2014. Nu måste vi möta det enorma intresset och göra det enklare och mer lättillgängligt att vara en del av en grön valkampanj.

- Människor runt om i hela landet ska kunna bidra till politiken genom roliga och enkla insatser som inte kräver medlemskap eller större åtaganden. På så vis sänker vi trösklarna för engagemang och det tror jag är en nyckel till en mer lustfylld och framgångsrik valrörelse, säger Emma Rung som har med sig egna erfarenheter från att ha jobbat som volontär i Barack Obamas presidentkampanj.

Några satsningar för en mer öppen och tillgänglig valrörelse:
- Sajten ”Gröna volontärer”, ett av partiets största valprojekt där människor redan nu kan börja ta volontäruppdrag i valkampanjen.
- Tung digital satsning, där en särskild webbredaktion ska mobilisera nätaktivister.
- Valkongressen i maj kombineras med en festival som är öppen för allmänheten.
- För att finansiera dessa satsningar väljer partiet bort TV-reklam.

- Vi satsar på samtal och att nå människor på nätet istället för envägskommunikation som TV-reklam, säger Anders Wallner, partisekreterare, som för drygt två år sedan lanserade sen en stor samtalskampanj, med målet att minst 250 000 personer skulle få möjlighet att prata om, och påverka MP:s politik.

- I dagarna har vi precis passerat 100 000 samtal, och vi växlar nu upp kampanjen. När vi tar vårt valmanifest i maj 2014 ska en kvarts miljon människor ha influerat vår gröna politik, säger Anders Wallner.

För vidare information:
Caroline Kling, pressamordnare 070-593 19 12