Miljöpartiet har valt nya gruppledare

Miljöpartiet har valt Maria Ferm och Jonas Eriksson till nya gruppledare i riksdagen.

Maria Ferm är riksdagsledamot för Miljöpartiet de gröna sedan 2010. Hon har den gångna mandatperioden varit migrationspolitisk, it- och rättspolitisk talesperson för Miljöpartiet och varit ansvarig för den migrationspolitiska överenskommelsen med alliansregeringen. Maria Ferm är sedan valet 2014 invald i riksdagen för Stockholms stad.

Jonas Eriksson är riksdagsledamot för Miljöpartiet sedan 2010 för Örebro län. Han har den gångna mandatperioden varit vice ordförande i Näringsutskottet och talesperson för näringsfrågor för Miljöpartiet. Jonas Eriksson har tidigare varit oppositionsråd för Miljöpartiet i Örebro läns landsting och ordförande i Örebro kommuns byggnadsnämnd.

- Vi är glada över att ha fått förtroendet att leda den gröna gruppen. Arbetet i riksdagen kommer att vara väldigt betydelsefullt under den kommande mandatperioden, säger Maria Ferm.

- Vi vill arbeta hårt för att ta vara på de möjligheter riksdagen ger oss att göra Sverige till ett bättre land att leva i och ett land som tar ansvar för klimatet, för fler jobb och en bättre skola, säger Jonas Eriksson.

För vidare information:

Matilda Westerman, pressekreterare 072-232 22 71