Miljöpartiet i offensiv för cykling

Intresset för att cykla ökar i Sverige. Miljöpartiet vill uppmuntra till mer cykling och har nu lagt en riksdagsmotion med förslag om mer pengar och lagändringar, för att göra det enklare och säkrare att cykla.

-          Med kraftfull politik för cykelbanor, trafiksäkerhet och enklare trafikregler kommer fler att ställa bilen och sätta sig på cykeln. Allt fler förstår att cykeln är bra både för vår hälsa och vår miljö, säger Stina Bergström, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet som skrivit motionen.

Miljöpartiet vill ge mer bidrag till kommuner som anlägger cykelvägar, stadsgator och för informationsinsatser. Man vill också ändra på lagar t ex så att bilar ska stanna för cyklister vid övergångsställen och sänka hastigheten till30 kmi timmen i stadstrafik.

I flera svenska städar ökar cykelpendlingen och många vill cykla snabbt.

-          Menar vi allvar med att fler pendlare ska lämna bilen så måste fler cykelbanor separeras från gångbanor. Vi vill också bygga särskilda snabbcykelvägar. Sådana finns i Danmark och är aktuella i bl. a Örebro och Lund, säger Stina Bergström.

Här är några andra förslag i motionen:

• Gör det möjligt att ta med cykeln på bussen och tåget.
  • Inför en nationell cykelvägsnumrering
  • Bygg inte bort möjligheten att cykla på landsvägar vid s.k. två-plus-ett-väg
  • Gör det lagligt att cykla båda åt båda hållen vid enkelriktat

Stina Bergström, trafikpolitisk talesperson. 070-332 51 57