Miljöpartiet kommenterar Trafikverkets förslag

Miljöpartiet är kritiskt till den plan för vägar och järnvägar som Trafikverket presenterar idag. Planen bygger på regeringens prioriteringar och innebär för låga ambitioner för järnvägsutbyggnad samtidigt som banavgifterna höjs. Stina Bergström, transportpolitisk talesperson, finns tillgänglig för kommentarer i riksdagen kl. 12.30 idag.

- De vägar och järnvägar vi bygger idag påverkar vårt samhälle i femtio, hundra år framöver. Med det här förslaget kommer utsläppen inte att minska. Samtidigt knackar klimatförändringarna på dörren, säger Stina Bergström, trafikpolitisk talesperson (MP).

- Det är uppenbart att höjda banavgifter leder till att det blir dyrare att åka tåg och transportera gods på järnväg. Det var därför en majoritet i riksdagen beslutade att de inte ska höjas. Ändå bestämmer sig Trafikverket för en höjning, och regeringen väljer att tiga. Detta är både en stor besvikelse för klimatet och för demokratin, säger Stina Bergström, trafikpolitisk talesperson (MP).

Stina Bergström är tillgänlig för kommenterar i Riksdagens bankhall, idag kl 12.30.

FÖR VIDARE INFORMATION
Stina Bergström, 070-332 51 57