Miljöpartiet om regeringens och Socialdemokraternas politik:

Bra med mittseparering men S och M försenar trafiksäkerhetsarbetet och säljer ut slussarna och välfärden i regionen för en fjärde fil på E20.

Miljöpartiet beklagar den förlorade voteringen i regionfullmäktige där alliansen och SD fällde det framförhandlade rödgröna förslaget om två plus ett på E20. Åtgärder som till en rimlig kostnad hade gått att genomföra snabbt för att undvika fler skadade och döda. Det finns också ett starkt stöd för denna lösning hos Trafikverkets trafiksäkerhetsexperter.

Med den förlorade voteringen tog E20-frågan en annan vändning. Idag ser vi resultatet i form av regeringens förslag. Miljöpartiet välkomnar mittseparering men beklagar den politiskt motiverade fjärde filen och att trafiksäkerhetsarbetet försenas av låsningen vid motorväg. Dessutom riskeras värdefull åkermark.

Eftersom hela infrastrukturplanen ännu inte presenterats av regeringen vet vi inte vad ministern valt bort för att trycka in extra miljarderna till E20. Vi vet däremot att summan är i storleksordningen vad det kostar att säkerställa slussarnas funktion i Göta älv och trafiksäkerheten på E45.

Idag går alliansen ut på bred front och anklagar MP för att inte vilja bygga ut E20.

- Alliansen vill gärna odla en myt om MP som vägfientlig. Sanningen är att MP vill bygga om E20 och andra vägar för ökad trafiksäkerhet, inte för att öka bil- och lastbilstrafiken, säger Stina Bergström, MPs ledamot i Riksdagens trafikutskott.

Miljöpartiet välkomnar att det blir mittseparering på hela sträckan, men konstaterar att S och M sålt ut slussarna och trafiksäkerheten på E45 och att de försenar trafiksäkerhetsarbetet med sin låsning till motorvägsstandard på sträckor där trafikflödena knappt motiverar två plus ett, säger Birgitta Losman, regionråd (MP).

I det läge där kommuner och regioner står med stora utmaningar i välfärden menar S och M dessutom att regionens invånare ska avstå välfärd för att bygga deras prestigeprojekt. Kraven på medfinansiering är nu höjda och totalt kräver regeringen 1.3 miljarder av regionens skattebetalare för att bygga motorvägsstandard, medan två plus ett-lösningen helt hade rymts inom de statliga anslagen för E20, avslutar Birgitta Losman, regionråd (MP).

Kontakt:

Birgitta Losman, regionråd MP, tel: 0703-67 95 80