Miljöpartiet överens med regeringen om humana migrationsreformer

Som ett resultat av Miljöpartiet de grönas och regeringens ramöverenskommelse om den samlade asyl- och migrationspolitiken från i mars presenteras nu konkreta reformer på migrationsområdet.

En reform som löser problematiken kring pass och styrkt identitet och möjliggör anhöriginvandring från bl a Somalia, samt en reform som möjliggör skolgång för papperslösa, ingår i årets statsbudget.

- Miljöpartiet vill genomföra konkreta förändringar i en mer human riktning som påverkar i verkligheten, istället för att ställa sig vid sidan av och gasta på läktaren. Reformerna om anhöriginvandring och skolgång för papperslösa, som finns med i årets budget, är stora steg i en mer human riktning, och nu ser vi fram emot ett fortsatt konstruktivt samarbete med regeringen i dessa frågor, säger Maria Ferm, migrationspolitisk talesperson i Miljöpartiet.

- Detta är två viktiga segrar för alla oss som arbetar för en mer human migrationspolitik. Reformen om anhöriginvandring är en högt prioriterad fråga för Miljöpartiet. Vi är stolta över att den finns med redan i årets budget och att genomförandet därför kan ske så pass snart, säger Maria Ferm.

För vidare information:
Maria Ferm, 070-825 06 63