Miljöpartiet prioriterar studenter

I de pågående förhandlingarna om rödgrön regeringsplattform lyfter nu Miljöpartiet fram högskolan som en av sina prioriterade frågor.

2009 gick den genomsnittliga studenten back med 900 kronor varje månad. Nuvarande regering har genomfört en höjning av studiebidraget med 40 kronor i månaden och av lånedelen i studiemedlet om 390 kronor. Sammanslaget är det bara hälften av det tillskott studenterna bedöms behöva. Genom att lägga så gott som hela ökningen på lånedelen ökar man dessutom skuldsättningen för studenterna markant.

För att få ekonomin att gå ihop tvingas många att söka arbete vid sidan om studierna. Sex av tio studenter arbetar vid sidan om studierna, av dessa uppger 64 procent att de gör det för att de behöver mer pengar för att ha råd att studera. Studenternas dåliga ekonomiska situation skapar dåliga förutsättningar för den studiero som behövs för att kunna tillgodogöra sig utbildningen. För att råda bot på detta vill Miljöpartiet höja bidragsdelen i studiemedlet med 900 kronor i månaden.

- Den genomsnittliga studenten går back med 900 kronor varje månad. Miljöpartiet föreslår därför att bidragsdelen i studiemedlen höjs med 900 kronor i månaden, säger Maria Wetterstrand

Sverige har hamnat på efterkälken i internationell jämförelse när det gäller satsningar på kvaliteten i utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Antalet studenter på högskolorna har ökat men resurserna har inte ökat i motsvarande takt. Med den ekvationen blir det svårt att bibehålla eller öka kvaliteten på utbildningarna.

En rapport från Sveriges förenade studentkårer (SFS) visar att det är brist på lärarkontakt som är det mest akuta kvalitetsproblemet. Hälften av studenterna inom den högre utbildningen har mindre än 9 timmars lärarledd tid i veckan, och nästan en tredjedel har så lite som mellan 0 och 5 timmars lärarledd tid per vecka. Under perioden 1994-2005 ökade antalet studenter per lärare har med 28,5 procent.

- Vi vill höja kvaliteten på universitet och högskolor med mer lärartid för studenterna och mer fokus på god pedagogik, och föreslår 200 miljoner kronor 2011 och 400 miljoner kronor 2012 för ökad kvalitet i undervisningen. Denna satsning är De rödgröna redan överens om. Miljöpartiet vill gå vidare och satsa 600 miljoner kronor 2013 och 800 miljoner kronor 2014, hävdar Maria Wetterstrand

I mars 2010 var omkring 20 000 akademiker i åldern 20-30 år arbetslösa. Undersökningar tyder på att folk allt oftare får jobb genom sitt personliga nätverk och egna kontakter med arbetsgivaren snarare än genom Arbetsförmedlingen. 38 procent av studenterna som arbetar vid sidan om studierna uppger att de gör det för att förbättra chanserna att få jobb efter studierna. Att göra praktik är ett annat sätt att knyta kontakt med arbetslivet, men många studenter går miste om detta eftersom deras lärosäten inte erbjuder praktik.

- Miljöpartiet vill skapa möjlighet för fler studenter att få arbetslivserfarenhet under studietiden och föreslår därför en försöksverksamhet med 10 000 praktikplatser, säger Maria Wetterstrand

Högskoleverket ska vara ansvarig myndighet och tilldelas 50 miljoner kronor i utökade medel för detta. Tanken är att lärosätena ska anordna en fristående kurs, ”tio veckors praktik”, som alla studenter med minst 60 poäng i ett ämne har rätt att söka. Lärosätena har ansvar för kurserna vilket innebär att de ska kontrollera kvaliteten och sköta administrationen.

FÖR VIDARE INFORMATION: Robert Damberg, språkrörssekreterare, 0768-61 96 26