Miljöpartiet ställer Hägglund tills svars om barnfattigdom

Barnfattigdomen ökar i utsatta kommuner rapporterar Ekot.  Nu ställer Miljöpartiets Gunvor G Ericson socialminister Göran Hägglund (KD) till svars om vad denne tänker göra.

- Att fler barn lever i fattiga familjer är illa för välfärdslandet Sverige. Det är oroväckande att klyftorna ökar i Sverige, samtidigt som det inte är så förvånande med tanke på alliansens politik. säger Gunvor G Ericson, talesperson i socialförsäkringsfrågor och gruppledare för Miljöpartiet de gröna.

Miljöpartiet och Ericsson lämnar nu in en fråga i Sveriges riksdag, riktad mot socialminister Göran Hägglund (KD) om saken.

- Att fler människor står utan fast förankring på arbetsmarknaden och de eroderande socialförsäkringssystemen gör att fler familjer har det tufft. Jag undrar vilka åtgärder Hägglund kommer att vidta för att minska barnfattigdomen i Sverige, säger Gunvor G Ericson.

Miljöpartiet vill se fler jobb så att fler människor kan försörja sig själva men också en socialförsäkringsystem som fungerar. Försäkringskassan redovisade i en ny rapport igår att av de dryga 70 000 som utförsäkrats ur sjukförsäkringen så är det 17 procent som nu varken finns hos Arbetsförmedlingen eller i sjukförsäkringen

- Inom forskningen är det välkänt att människor mår bättre i samhällen med små klyftor. Sverige måste bryta den negativa trenden så att inte fler barn växer upp i fattigdom, säger Gunvor G Ericson.

FÖR VIDARE INFORMATION
Gunvor G Ericson, gruppledare och ledamot Socialförsäkringsutskottet. 070-795 22 80
Pontus Hummelman, pressekreterare. 0709 56 52 58

Taggar: