Miljöpartiet startar utlandsavdelning i Oslo

Miljöpartiet firar 17 maj med att starta upp en utlandsavdelning i Oslo. Sabina Syed och John Slinning Jannesson är Miljöpartiet Oslos språkrör. Den första uppgiften blir en valspurt inför EU-valet.

Miljöpartiet fortsätter nu sin satsning på utlandsavdelningar. Partiet ser det som ett steg att komma närmare sina sympatisörer och hoppas att fler medlemmar skall behålla sitt engagemang också utanför Sverige.

- Tusentals unga svenskar i Oslo ska förhoppningsvis rösta i EU-valet och därför känns det extra bra att MP Oslo drar igång en vecka innan EU-valet. Våra avdelningar i New York, London och Bryssel har visat sig vara fantastiska möjligheter för att engagera utlandssvenskar som vill engagera sig mer än att bara poströsta vart fjärde år, säger Anders Wallner, partisekreterare i Miljöpartiet.

Omkring 50 000 svenskar uppskattas bo i Oslo varav många unga, en väljargrupp där Miljöpartiet har starkt stöd. John och Sabina har mött många svenskar som på egen hand har engagerat sig i norsk politik och Miljøpartiet De Grønne i Stortingsvalet 2013. Svenskar i Oslo, Stavanger, Trondheim och Bodø bidrog till att Miljøpartiet De Grønne kom in på Stortinget för första gången någonsin.

- Det märkligaste med norsk politik är miljöargumenten för att pumpa mer olja. Att olja är inte är bra för miljön borde vara uppenbart för alla, men så är det inte för alla norska politiker, säger Syed och Jannesson.

Både John och Sabina bidrog till att miljökändisen Rasmus Hansson från Miljøpartiet De Grønne kom in på Stortinget som den första gröna ledamoten någonsin.

- Vi tackar så mycket för hjälpen, sa Hansson när han i veckan talade på Göteborgs central.

Sabina var valkoordinator för ungdomsförbundet Grønn Ungdom. John sitter i Grønn Ungdoms förbundsstyrelse och har cyklat Norge på längden i Miljøpartiet De Grønnes cyklande valkampanj.

För vidare information:
John Slinning Jannesson +47 40 48 37 43