Miljöpartiet stödjer Saab

Att stödja bilindustrin idag är nyckeln till morgondagens miljöbilssatsningar, säger Peter Rådberg, Miljöpartiets riksdagsledamot från Trollhättan.

- Den som tror att det skulle gå fortare att få fram nya generationens miljöbilar genom att den svenska bilindustrin läggs ner har fel. Det som är politiken som måste ändras. Från politiskt håll måste förmånsregler för tjänstebilar och miljökrav bli hårdare så att klimatomställningen går snabbare, säger Peter Rådberg.

- Miljöpartiet är starkt kritiska till regeringens passivitet, säger Peter Rådberg. Maud Olofsson borde ha engagerat sig i arbetet med att få fram en ny och långsiktig ägare, säger Peter Rådberg.

- Går Saab under så kommer det att kosta många miljarder i minskade skatteintäkter och ökade kostnader. Regeringen försöker blunda för konsekvenserna. Det är kortsynt, säger Peter Rådberg.

Vad händer i dag: I dag har Ekot rapporterat om att Miljöpartiet de Gröna tagit ställning för att staten ska stödja Saabs ansökan om lån till Europeiska investeringsbanken (EIB).

FÖR VIDARE INFORMATION: Peter Rådberg, 070-259 55 50 Maria Gardfjell, presschef, 070-301 19 64