Miljöpartiet storsatsar på skolkampanj

Nu lanserar Miljöpartiet kampanjen “Låt eleverna få tillbaka sina lärare”. Kampanjen är ett svar på den skolpolitik som lett till att lärare idag toppar listan över stressade arbetsgrupper och att alltför många elever inte får det stöd de behöver för att nå kunskapsmålen.

- Alla barn har rätt att få den tid de behöver med sina lärare. Alla barn har rätt till en ärlig chans i skolan. Skolpolitik behöver inte vara svårare än så, säger Gustav Fridolin, språkrör (MP).

- Miljöpartiet startade för två år sedan en landsomfattande samtalskampanj där vi har som mål att 250 000 människor ska få bidra till de idéer vi gröna går till val på 2014. Nu inleder vi det sista temat av samtalskampanjen, som fokuserar helt på skolan, säger Anders Wallner, partisekreterare (MP).

Kampanjen smygstartade den 11 oktober då miljöpartister i hela landet var ute på skolor och samtalade med lärare, elever, föräldrar, skolledare och annan skolpersonal. Idag, den 12 oktober, sker huvudlanseringen då Miljöpartiet håller evenemanget Grön Skolriksdag i Sveriges Riksdag där gröna skolpolitiker från hela Sverige träffas och samtalar om skolan.

Kampanjen är framtagen av Locomotiv.

- Många av oss undrar ju varför resultaten sjunker i skolan trots att Jan Björklund reformerat den i många år. Vi valde att tydliggöra administrationsbördan som är resultatet av Alliansens kontrollbehov. Det som gjort att elever inte får tid med sina lärare idag, säger Lars Lengquist, art director på Locomotiv.

Kampanjen kommer att synas som animation på digitala ytor på över 20 tågstationer i Sverige samt i tidningen Kupé under oktober. Kampanjmaterialet, som bland annat består av pennor och anteckningsblock kommer att användas på aktiviteter lokalt i Miljöpartiets avdelningar hela vägen fram till valet, med start nu i oktober.

I Locomotivs arbetsgrupp för kampanjen ingår Lars Lengquist, art director, Frida Omsén, copywriter, Jessica Dage, originalare, Jens Soneryd, projektledare och Line Eriksson, produktionsledare. Bild av Peter Alendahl och Bildinstitutet.

För vidare information:
Sandra Ahlstrand, pressekreterare Miljöpartiet, 072-229 01 65