Miljöpartiet välkomnar krav på att HD återigen prövar skyddet för Ojnare myr

Idag är sista dagen för att överklaga beslutet om att ge Nordkalk tillstånd att öppna en ny kalktäkt till Högsta domstolen, något som Naturvårdsverket nu gjort.

- Naturvårdsverket har idag begärt att Högsta domstolen omprövar frågan om en kalktäkt vid Ojnare igen. Miljöpartiet välkomnar att Naturvårdsverket och flera miljöorganisationer nu överklagat tillståndet för kalkbrytning. Det är viktigt både för bevarandet av värdefull natur och för att säkra vattenförsörjningen på norra Gotland framöver, säger Åsa Romson.

Åsa Romson har idag lämnat in en interpellation till miljöminister Lena Ek om Ojnare myr på Gotland.

- Både jag och EU-kommissionen är oroliga för planerna på att bryta kalk i en unik naturmiljö som dessutom är tillrinningsområde för Gotlands största vattenreserv. Vi ser nu konsekvensen av den uppluckring av lagstiftningen som regeringen gjorde 2009. Jag vill nu veta om miljöminister Lena Ek delar min och EU-kommissionens oro, säger Åsa Romson.

Kontakt:
Robert Damberg, pressekreterare, 072-229 01 65