Miljöpartiet vill satsa på jobb i bussbranschen

Idag den 20 augusti har Miljöpartiets riksdagskandidater Karin Svensson Smith och Lise Nordin besökt Volvo Buss. Besöket var ett av nedslagen under den pågående jobb- och klimatspanarturnén som syftar till att koppla ihop satsningar på klimatfrågorna med hur vi skapar nya jobb i Sverige. Från Volvo Buss deltog bland andra miljöchefen Edvard Jobson och Ulf Gustavsson som jobbar med att ta fram elbussar.

– Miljöpartiet anser att bussbranschen ska få kunna ta del av de forsknings- och utvecklingsmedel som regeringen avsatt enbart för bilbranschen. Därför riktar jag idag en fråga till Maud Olofsson om hon är beredd att öppna för att utveckling av kollektivtrafikfordon också ska kunna få stöd. Volvo Buss har utvecklat ett koncept på hybridbuss som passar bra för städer och som finns möjligt att utveckla som demoprojekt, säger Karin Svensson Smith.

– Det krävs bra samarbete mellan staten, regionen och Volvo Buss för att utveckla nya arbetstillfällen i Västragötalandsregionen. Det finns en stor potential till nya jobb med klimatomställningen, men regeringen har visat stor passivitet i frågan, säger Lise Nordin, riksdagskandidat i Västra Götaland för Miljöpartiet.

Läs mer om jobb- och klimatspaningen, se mp.se/jobbspaning

FÖR VIDARE INFORMATION: Karin Svensson Smith 070-343 95 15 Lise Nordin 073-967 29 90 Agnetha Boström, pressekreterare, 070-260 24 84