Miljöpartiets förslag till stimulansåtgärder

Sverige och världen befinner sig i en allvarlig ekonomisk situation. De små och medelstora företagen har akuta kreditproblem och arbetslösheten stiger kraftigt. De förslag till åtgärder som regeringen presenterat är allt för defensiva, säger Peter Eriksson, språkrör för Miljöpartiet och Mikaela Valtersson, Miljöpartiets ekonomiska talesperson.

- Möjligheten till krediter för sunda små och medelstora företag måste förbättras. De insatser som gjorts av regeringen är otillräckliga, säger Mikaela Valtersson.

Miljöpartiets förslag i korthet:

• Bristen på krediter till små och medelstora företag är akut. Risken är stor att sunda och livskraftiga företag går i konkurs i onödan. Vi föreslår dels att staten via Riksbanken mer aktivt går in och ökar tillgången till krediter, dels att en ny statlig riskkapitalfond bildas för krediter till miljöteknikföretag och andra snabbväxande branscher som behöver riskkapital för att växa och utvecklas.

• Vi menar att det är hög tid att tackla finanskrisen och lågkonjunkturen med offensiva åtgärder som leder till klimatomställning samtidigt som nya jobb kan skapas. Investeringar behövs i infrastruktur, ny teknik och energieffektivisering. Det ROT-avdrag regeringen föreslår måste kopplas till krav på energieffektivisering och öppnas även för hyresrätter där behovet är som störst.

• Lågkonjunkturen drabbar Sveriges kommuner och landsting hårt genom lägre skatteintäkter. För att undvika uppsägningar och ytterligare arbetslöshet måste statsbidragen höjas. Sker inte detta kommer lågkonjunkturen att bli djupare än nödvändigt. Vi föreslår att Riksdagen omedelbart beslutar om att höja statsbidragen med 5 miljarder redan för 2009.

• Regeringens arbetsmarknadspolitik är katastrofal. Försämringarna i arbetslöshetsförsäkringen ställer människor utan försörjning när arbetslösheten stiger. De kraftiga nedskärningarna i arbetsmarknadsutbildning och vuxenutbildning minskar möjligheten för människor att ställa om och hitta nya arbeten. Vi föreslår ytterligare cirka 300 miljoner till högskolan, 600 miljoner till vuxenutbildningen och att 1 miljard tillförs arbetsmarknadsutbildningen med inriktning mot ungdomar. Insatserna ska leda till att människors möjlighet att ställa om och hitta nya arbeten förbättras. Vi föreslår också ett traineeprogram i offentlig sektor för ungdomar och att regeringen återkommer med förbättringar inom arbetslöshetsförsäkringen.

Sammantaget innebär Miljöpartiets förslag offensiva investeringar på cirka 16 miljarder kronor under 2009. Förslagen ryms inom budgeteringsmarginalen och är i linje med Konjunkturinstitutets rekommendationer.

FÖR VIDARE INFORMATION: Peter Eriksson, 070-5248776 Marie Utter, språkrörssekreterare för Peter Eriksson, 070-3727323 Mikaela Valtersson, 070-212 91 77 Annika Jacobson, pressekreterare för Mikaela Valtersson, 0702-305552