Miljöpartiets förtroende för Carlgren på bottennivå

I gårdagens Uppdrag Granskning framgår att miljöminister Andreas Carlgren snarare motarbetar än hjälper klimatarbetet. Miljöpartiets förtroende för Carlgren är på bottennivå inför klimatförhandlingarna i Köpenhamn.

- Regeringen har villkorat att minst 50 procent av pengarna till investeringar ska gå till nya vägar alldeles oavsett om det är vägar som behövs eller inte. Samtidigt plågas det överbelastade järnvägsnätet av förseningar och kapacitetsbrist vilket hindrar folk som vill åka miljövänligt från att göra det, säger Karin Svensson Smith.

- Det är oerhört viktigt att underhålla det vägnät vi har, men att kasta bort hundratals miljarder på nya vägar som bara kan motiveras om man kraftigt ökar biltrafik och utsläpp är oansvarigt. Pengarna ska gå till sådant som löser klimatproblemen, inte förvärrar dem, säger Karin Svensson Smith.

FÖR VIDARE INFORMATION: Karin Svensson Smith, 070-343 95 15 Ulf Söderström, pressekreterare, 070-730 62 10