Miljöpartiets kongresspris till jagvillhabostad.nu

I år går Miljöpartiets kongresspris till ungdomsorganisationen jagvillhabostad.nu. Priset delades ut av språkröret Åsa Romson inför drygt 850 deltagare på kongressen i Örebro, som har temat Nu bygger vi Sverige.

Ungdomsorganisationen Jagvillhabostad.nu startade i Stockholm 2001 för att lyfta frågan om bostadsbrist bland unga. Idag har organisationen avdelningar i flera städer och är pådrivande i flera projekt för att utveckla bostadsbyggandet. På senare tid har jagvillhabostad.nu deltagit engagerat i debatten om stadsutveckling.

Prismotiveringen lyder: ”För att organisationen utifrån ungas situation satt bostadsbristen på den politiska dagordningen och bidragit till utvecklingen av flera intressanta byggprojekt för bostäder på ungas villkor.”

På plats för att ta emot priset var organisationens ordförande Teo Strömdahl Östberg och verksamhetschef Irma Ortega.

– Vi är glada och stolta över utmärkelsen. Den är särskilt välkommen eftersom vi och miljöpartister på kommunal nivå ibland har tyckt olika om var bostäder bör byggas. Att Miljöpartiet lyfter vikten av de ungas perspektiv i bostadsdebatten är nödvändigt för en hållbar framtid, säger Teo Strömdahl Östberg.

Miljöpartiets kongresspris har tidigare gått till bland andra:
Fatta (2014)
Jonas Hassen Khemiri (2013)
BRF Hilda i Rosengård (2012)
Sverker Åström (2011)
Krögarna Björn Frantzén och Daniel Lindeberg (2010)
Meteorolog Pär Holmgren (2009)
Dem Collective (2008)
Ärkebiskop KG Hammar (2006)
Grynets skapare Elin Ek (2005)

För vidare information:
Hanne Simonsen, pressekreterare, tel 072-560 54 45