Miljöpartiets kongresspris till Johan Rockström

Miljöpartiet håller i helgen kongress i Linköping. Varje år delar partiet ut ett pris för att uppmärksamma och tacka någon för värdefulla samhällsinsatser. Årets pris går till Johan Rockström, professor i miljövetenskap och känd opinionsbildare. Språkröret Isabella Lövin delade ut priset med motiveringen:

"För att klara klimatutmaningen krävs både att vi ser problemet och att vi tror på att vi kan lösa det. Årets kongresspristagare är en av Sveriges för allmänheten mest kända forskare, och han har som få andra faktiskt nått ut med budskapet att vi måste ta ansvar för klimatet. Han har varnat oss för de stora farorna och de svåra utmaningarna, men han har också ständigt förmedlat hopp, optimism och framtidstro. Han har visat att vi kan om vi vill, och han har fått många fler att vilja."

Johan Rockström var på plats på Miljöpartiets kongress för att ta emot priset.

- Det är en ära att få Miljöpartiets kongresspris. Vetenskapen är tydlig att vi behöver och tjänar på en storskalig, omedelbar och genomgripande omställning till en hållbar välfärd. Politiken har här ett stort ansvar, säger Johan Rockström.

För intervjuer och mer information:
Johan Rockström, presskontakt Astrid Auraldsson: 08-674 71 83
Isabella Lövin, pressekreterare Annika Flensburg: 072-212 45 09