Miljöpartiets matkampanj till Umeå

I morgon inleds Miljöpartiet de grönas matkampanj i Umeå - Mat och äldre, när riksdagsledamot Thomas Nihlén träffar lokala representanter för äldreboenden och hemtjänst. Dagen avslutas med ett runda bords-samtal tillsammans med bland andra Yngve Gustavsson, professor i geriatrik vid Umeå universitet.

Thomas Nihlén tillsammans med landstingsgruppledaren Robert Winroth och Nanny Ålander, toppkandidat till kommunfullmäktige, träffar lokala representanter för äldreboenden och hemtjänst.

– Sjuttio procent av alla äldre är i riskzonen för undernäring och en tredjedel av äldre som läggs in på sjukhus är undernärda. Det här är ingen nyhet, men ett allvarligt problem. Vi vill skapa en diskussion kring hur vi kan förbättra matsituationen för de äldre. Hälsa och mat hänger ihop, säger Thomas Nihlén.

Dagen inleds med besök hos Tegs hemtjänst och lunch tillsammans med patienter och personal vid Tegs äldrecenter. Efter runda bords-samtalet avrundas dagen med pressträff.

Matkampanjdag Mat och äldre den 11 maj:

Deltagare vid runda bords-samtal: Yngve Gustafsson, professor i Geriatrik vid Umeå universitet Heidi Engman, enhetschef Tegs hemtjänst Karolina Lundqvist, enhetschef för Grubbe/Backens hemtjänst Lena Olofsson, medarbetare och undersköterska på Tegs hemtjänst Lennart Hedin, biståndsbedömare Teg Britta Rågfeldt, MAS Umeå Kommun Magnus Antonsson, dietist

Program: 10.00: Besök på Tegs hemtjänst 11.00: Besök på Tegs äldrecenter 12.00: Lunch tillsammans med patienter och personal på Tegs äldrecenter 13.00: Runda bords-samtal på Tegs äldrecenter 14.30: Pressträff på Tegs äldrecenter

FÖR VIDARE INFORMATION: Thomas Nihlén, 070-633 21 22