Miljöpartiledda kommuner toppar RFSL:s kommunundersökning

Göteborg och Malmö får högst hbtq-betyg i RFSLs kommunundersökning. I Göteborg ansvarar Miljöpartiet för hbtq-arbetet i den politiska majoriteten. Kommunundersökningen utvärderar och redovisar Sveriges alla 290 kommuners arbete med hbtq-frågor på olika områden: skola, interna utbildningsinsatser, utsatthet för hatbrott och attityd till hbtq-personer.

- Det här är en tydlig signal till miljöpartistiskt ledda kommuners livsviktiga arbete att de bekämpar heteronormen och inkluderar hbtq-personer. Samtidigt finns mycket kvar att göra i många kommuner innan alla vågar komma ut på sin arbetsplats och tills alla ges ett normkritiskt bemötande i skolan, socialtjänsten eller äldreomsorgen, säger Petter Forkstam, riksdagskandidat och sammankallande för Grönt hbtq-nätverk.

Miljöpartiet vill inrätta ett nationellt Normkritiskt centrum som ska ge kommuner och landsting stöd i sitt arbete mot diskriminering och trakasserier. I många kommuner, bland annat Göteborg, driver också Miljöpartiet att kommunala verksamheter ska hbt-certifieras eller hbtq-diplomeras.

- Miljöpartiet har varit drivande i hbtq-frågor i många år i Göteborg och framför allt försöker vi få in förändringsarbetet i strukturerna. Vi har kommit en bit på vägen och det är för att vi har hållit i och fokuserat arbetet. Det hade inte gått utan god samverkan med föreningsliv och civilsamhället, säger Thomas Martinsson, kommunalråd och ordförande för Göteborgs hbtq-råd.

Miljöpartiet har initierat åtskilliga enskilda förslag i kommunstyrelsen, bland annat en skolboksgranskning, utredningen och inrättandet av hbtq-råd som i Sverige är en unik satsning, uppdraget att ta fram en rapport över hur det är att leva i Göteborg som hbtq-person och hur det är att jobba i Göteborgs stad som hbtq-person.

Hela RFSL:s kommunundersökning 2014 hittas här:

För vidare information:
Petter Forkstam, riksdagskandidat Skåne läns södra och sammankallande för Grönt hbtq-nätverk, tel 070-357 58 13
Thomas Martinsson, kommunalråd i Göteborg med ansvar för hbtq och mänskliga rättigheter, tel 070-761 29 52

Taggar: