Moderat rekord i vapenexport äventyrar Sveriges rykte

Idag kom siffror som visar att den svenska vapenexporten ökar med 22 procent på bara ett år. Ett av länderna Sverige sålt mest till är diktaturen Saudiarabien. - Sverige ska stå på folkens sida, inte förtryckarnas, säger Peter Rådberg, Miljöpartiet de gröna.

- Sverige ska inte exportera krigsmaterial till länder som Saudiarabien och Egypten, som inte drar sig för att använda vapen när deras egen befolkning kräver demokrati och mänskliga rättigheter. Sverige ska stå på folkens sida, inte förtryckarnas, säger Peter Rådberg, ledamot i riksdagens försvarsutskott för Miljöpartiet.

- Förra veckan presenterade Carl Bildt högtidligen Sveriges utrikesdeklaration och att "arbete för mänskliga rättigheter och demokrati ska genomsyra våra relationer med omvärlden". Denna vecka kommer besked att alliansen återigen slagit rekord i vapenexport, varav en stor del till diktaturer. Jag menar att Moderaterna äventyrar Sveriges rykte i omvärlden, genom att Sverige inte står vid sitt ord, säger Peter Rådberg.

FÖR VIDARE INFORMATION
Peter Rådberg, 070 259 55 50