Moderaterna har fortsatt låga klimatambitioner

Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson kommenterar Moderaternas valplattform inför EU-parlamentsvalet som presenterades i dag.

- Gunnar Hökmark och den konservativa gruppen har under många år haft ledartröjan när det gäller att motverka en ambitiös klimatpolitik i EU. Hökmark har bland annat sett till att minska EU:s klimatambitioner, han har röstat emot krav på utsläppsminskningar från kolkraftverk och emot bränslesnålare bilar, säger Peter Eriksson

- Om Moderaterna menar allvar med klimatpolitiken är det inte särskilt trovärdigt att välja den främsta företrädaren för fossilhögern som toppkandidat, säger Peter Eriksson.

Moderaterna inleder sitt klimatavsnitt i valmanifestet med att peka på att Sverige bara står för 0,2 procent av utsläppen i världen. Men faktum är att vi bara är 0,1 procent av befolkningen och att vi därför står för en oproportionerlig del av utsläppen.

- Moderaterna låter som om svenskarnas ansträngningar inte spelar någon roll. Inför EU-ordförandeskapet är det extra viktigt att Sverige gör egna insatser och är föregångare för att skapa trovärdighet inför de internationella klimatförhandlingarna, säger Peter Eriksson.

FÖR VIDARE INFORMATION: Marie Utter, språkrörssekreterare för Peter Eriksson, 0703-72 73 23