Mot regeringens nedskärningar ställer MP satsningar för 100% förnybar energi

Regeringens budget saknar satsningar på förnybar energi och innehåller istället minskat stöd till vindkraft, energieffektivisering, samt ett helt slopat stöd till solenergi.

I budgeten skär regeringen ner stöden till förnybar energi och energieffektivisering. Utbyggnaden av vindkraft och effektivisering får minskade anslag medan stödet till solenergi helt tas bort.

Mot regeringens förslag ställer Miljöpartiet de gröna satsningar på förnybar energi. Idag presenterades fem satsningar för ett helt förnybart energisystem ur Miljöpartiets kommande budgetförslag.

- Mot regeringens visionslösa budget ställer vi en framtidssatsning på 100% förnybart, säger Åsa Romson (MP), språkrör.

- Regeringen halverar stödet till förnybart och energieffektivisering. Det är under all kritik när vi samtidigt vet att Sverige håller på att bli omsprunget i utvecklingen, säger Åsa Romson (MP), språkrör.

- Sverige har de bästa förutsättningarna att uppnå målet om helt förnybar energi. Det kräver både energieffektiviseringar och en utbyggnad av den förnybara energin, säger Lise Nordin (MP), energipolitisk talesperson.

- Regeringens utlovade satsning på solenergi blev istället ett helt slopat stöd. Miljöpartiet ser möjligheterna i omställningen till förnybar energi. Med vår satsning om 100 miljoner kronor till solenergi kan människor installera solceller på sitt tak och producera sin egen el, säger Lise Nordin (MP), energipolitisk talesperson.

De kommande tre åren satsar Miljöpartiet 300 miljoner kronor på solenergi (värme och el), 330 miljoner på utbyggnaden av vindkraft, 80 miljoner för garantipris på egen el (småskalig elproduktion), 1050 miljoner på energieffektivisering, samt 40 miljoner på ett skatteavdrag för företag som använder energi effektivare. Totalt består satsningen av 1,8 miljarder kronor på tre år.

Kontakt:

Pontus Hummelman, pressekreterare, 0709 56 52 58