MP: Låt experter från Schweiz hjälpa till att lösa den svenska tågkrisen

Många år av vårdslös avreglering, eftersatt underhåll och brist på nyinvesteringar har försatt den svenska järnvägen i djup kris. För att snabbt vända den allvarliga utvecklingen vill MP ta hjälp av experter från föregångslandet Schweiz.

- Vi ser tydligt att det behövs internationell expertis för att lösa tågkrisen. Alliansen har misslyckats helt med att skapa en fungerande järnväg med tåg i tid, trots att de haft åtta år på sig. Vi är övertygade om att vi behöver ta hjälp från länder som Schweiz, där hela 97 procent av alla tåg kommer fram i tid, säger Åsa Romson, språkrör för Miljöpartiet.

Igår beslutade riksdagen enligt Miljöpartiets förslag att den statliga utredningen om järnvägens organisation ska titta på ett återförstatligande av järnvägsunderhållet och hur SJ kan ges ett nytt, bredare samhällsuppdrag. Nu vill MP att internationella experter bjuds in att hjälpa till i krisen med svenska tågtrafiken.

- Vi vill att den pågående järnvägsutredningen får i uppgift att också ta in internationella experter som kan ge tips utifrån hur man lyckats med bra tågtrafik i andra länder. Det handlar alltså inte om att tillsätta en helt ny utredning, säger Stina Bergström, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet.

Kontakt:
Sven Elander, pressekreterare för Åsa Romson, 072-202 45 88