MP begär aktuell debatt om arbetsmarknadspolitiken

I dag demonstrerade ett 50-tal ungdomar med tandborstar utanför riksdagen efter avslöjandena om arbetsvillkoren för unga. Miljöpartiets riksdagsledamot Gustav Fridolin, författare till ”Blåsta! Nedskärningsåren som formade en generation”, berättade vid manifestationen att MP begär en extra riksdagsdebatt om arbetsmarknadspolitiken.

FÖR VIDARE INFORMATION: Gustav Fridolin, 070-274 00 82 Sarah Daaboul, initiativtagare till Facebook-gruppen Jobb till unga nu! och manifestationen, 0738-99 69 37 Mattias Bengtsson Byström, pressekreterare, 0736-27 53 83

BEGÄRAN OM AKTUELL DEBATT OM ARBETSMARKNADEN Stockholm 2011-03-02

Under de senaste veckorna har ett flertal rapporter presenterats som berör den svenska arbetsmarknadspolitiken, och hur regeringens åtgärder möter de mål som satts upp.

Genom gediget journalistiskt arbete av TV4 Nyheterna har vi fått del av en annan bild än den gängse om effektiviteten i systemet med jobbcoacher. Bland annat har redovisats exempel på privata jobbcoachföretag som inte lever upp till sin uppgift, men som heller inte utsetts för någon djupare granskning. Statistik från Arbetsförmedlingen ger också för handen att bara 17 procent av de arbetslösa som fått träffa en jobbcoach har fått ett jobb enligt uppsatt målbild.

I dokumentärer sända i SVT:s Dokument Inifrån har arbetsmarknaden för unga belysts. Dokumentärerna visar på arbetsförhållanden långt ifrån de krav som sätts upp i lagar och avtal, särskilt inom handels- och servicesektorn. Ett företag som ofta nämnts i riksdagen i samband med debatten om nedsättning av arbetsgivaravgifter för unga är snabbmatsrestaurangen McDonald’s. Enligt en utredning från företaget som redovisats i Dokument Inifrån har mycket få nya jobb tillkommit på McDonald’s till följd av nedsättningen av arbetsgivaravgifter för unga.

Vidare har under hösten och våren Fas 3 och kontrollen av de som använder sig av medarbetare genom Fas 3-programmet belysts och diskuterats.

Mot bakgrund av dessa nya uppgifter och risken för en arbetsmarknad som allt mer bryts isär begär Miljöpartiet de Grönas riksdagsgrupp en aktuell debatt om arbetsmarknadspolitiken.

Gustav Fridolin Riksdagsledamot (MP)

Mehmet Kaplan Gruppledare (MP)

Mikaela Valtersson Gruppledare (MP)

Taggar: