MP begär aktuell debatt om försvarspolitiken

Idag lämnar Miljöpartiet de Gröna in en begäran om aktuell debatt i riksdagen om försvars- och säkerhetspolitiken. Regeringen kommer med dubbla budskap och är splittrade i frågan om försvarets framtida inriktning och budget, säger Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson.

- Förvirringen om försvarspolitiken är större än någonsin. Det behövs en aktuell debatt i försvarsfrågan för att reda ut om regeringen har en sammanhållen försvarspolitik eller inte, säger Peter Eriksson.

MER INFORMATION:

Begäran om aktuell debatt i försvarspolitiken

Den senaste tiden har det varit en stor debatt om försvarets framtida inriktning och budget till det militära försvaret. Bakgrunden är framförallt händelseutvecklingen i Georgien i höstas som av flera debattörer tas som intäkt för att Sverige åter behöver ett invasionsförsvar för att värja sig mot Ryssland. Försvarsministern har gett oklara besked som kunnat tydas som att den överenskommelse som sju riksdagspartier gjorde i försvarsberedningen i fjol, inte gäller fullt ut längre. Folkpartiet har gått betydligt längre och bl.a. krävt ökade anslag till försvaret och en ny inriktning med bland annat krav på fast militär närvaro på Gotland.

Precis innan försvarsmakten ska lämna in sina planeringsunderlag till regeringen gör därmed olika regeringsföreträdare utspel som ytterligare ökat bilden av splittring och oklarhet.

Försvarsminister Sten Tolgfors har nyligen uttalat att situationen i Georgien och Rysslands roll i kriget har vägts in i nuvarande försvarsbedömning och att det inte krävs nya resurser till försvaret. Det finns nu flera politiska inriktningar inom regeringen samtidigt som frågetecknen ökar om regeringens politik i förhållande till uppgörelsen i Försvarsberedningen.

Även förre försvarsministern och talmannen Björn von Sydow har bidragit till en ökande förvirring genom att presentera en försvarspolitisk vision som enligt TT ”vida överstiger de budgetramar som Socialdemokraterna lagt fast”.

Regeringens oenighet och oklarhet i försvars- och säkerhetspolitiken är allvarlig och försvagar Sveriges roll i internationella sammanhang. Med anledning av det ovan nämnda begär Miljöpartiet de Gröna en aktuell debatt om Sveriges försvars- och säkerhetspolitik.

FÖR VIDARE INFORMATION: Marie Utter, språkrörssekreterare för Peter Eriksson, 0703-72 73 23