MP begär debatt om kärnkraften

Miljöpartiet begär en aktuell debatt i riksdagen om kärnkraftens framtid och risker.

- Än så länge har de avgörande besluten om kärnkraftens framtid inte tagits i Sverige. Nu drabbas ett modernt, högteknologiskt samhälle som varit väl medveten om riskerna. Vi bör ta en ny diskussion för att fråga oss om vi ska ompröva det svenska beslutet att satsa på mer kärnkraft, säger Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson.

Hela begäran bifogas nedan.

För vidare information: Caroline Kling, presschef, för kontakter till Maria Wetterstrand 070-593 19 12 Marie Utter, språkrörssekreterare till Peter Eriksson 070-372 73 23

Begäran om aktuell debatt i riksdagen: KÄRNKRAFTENS FRAMTID OCH RISKER

Den pågående krisen vid de japanska kärnkraftverken aktualiserar kärnkraftens inneboende farlighet.

I skrivande stund vet vi inte hur det ska gå med de japanska reaktorerna. De jobbar intensivt med att få fram lösningar och begränsa de skadliga utsläppen. Vi hoppas innerligt att de ska lyckas.

Händelserna vid de japanska kärnkraftverken har gett eko i världen. Reaktionerna väntar inte. Schweiz tillkännagav för en liten stund sedan att man ställer in planerna på att ersätta landets gamla kärnkraftreaktorer med nya och i Tyskland vill förbundskansler Angela Merkel nu låta pröva säkerheten vid samtliga tyska kärnkraftverk. I USA höjs röster inom senaten för att avbryta satsningar på ny kärnkraft. Ledande experter anser också att händelserna kommer att få stor påverkan på Japans planer på utbyggnad.

Sverige befinner sig långt från händelsernas centrum. Men vi är mer beroende av kärnkraft än vad Japan är och våra reaktorer är i grunden lika. Problemen i de japanska kärnkraftverken tycks grunda sig i att elsystemet slagits ut och att reservaggregaten för kylning inte har fungerat. Tsunamis och jordbävningar är inget hot i Sverige. Elsystem kan dock slås ut även av andra orsaker. I Forsmark inträffade en incident 2006 som kunde ha utvecklats till en härdsmälta just på grund av problem med elförsörjningen.

Det vore oansvarigt av oss att inte ta dessa varningar på allvar, att inte använda detta tillfälle till reflektion och omprövning.

Nu har den svenska regeringen och en riksdagsmajoritet bestämt sig för att man vill ta nya och ytterligare kliv in i kärnkraftssamhället. Sverige ska göras beroende av kärnkraft i minst 75 år till, trots att vi är ett av de länder i världen som har bäst förutsättningar att klara vår energiproduktion med förnybara energikällor. Inom kort kommer SKB med en ansökan om slutförvaring, enligt en metod som fått allvarlig kritik från oberoende forskare. Och som inte heller ger några svar på hur vi ska förvara det nya kärnbränsle som eventuella nya reaktorer lämnar efter sig. Företag fortsätter att leta uran i vårt land. Alla dessa aktiviteter är behäftade med stora risker.

Men än så länge har de avgörande besluten inte tagits. Nu drabbas ett modernt, högteknologiskt samhälle som varit väl medveten om riskerna. Vi bör ta detta tillfälle i akt och fråga oss om vi inte ska ompröva beslutet om att ta ytterligare kliv in i kärnkraftssamhället.