MP begär debatt om tågkaoset

Miljöpartiet lämnar idag in en begäran om aktuell debatt om tågkaoset och situationen för de spårburna transporterna.

Begäran bifogas nedan.

FÖR VIDARE INFORMATION Marie Utter, språkrörssekreterare till Peter Eriksson 070-372 73 23

Begäran om aktuell debatt Förra vinterns tågkaos är nu i full färd med att avlösas av något ännu värre. Det är alldeles uppenbart att vi i Sverige under lång tid har satsat för lite på både underhåll och nyinvesteringar för att modernisera och öka kapaciteten på järnväg. De senaste åren har resandet på tåg ökat med över 50 procent. Inget annat transportslag har ökat på motsvarande sätt. Det gör läget akut och kräver stora satsningar för att få transportsystemet att fungera. Efter valet har regeringen dock beslutat att göra saken ännu värre genom att dra ned ytterligare i budgetpropositionen. Investeringarna i järnväg minskar stadigt från 2010 till 2014, från prognosen 14,5 mdr kr 2010 till 11,8 mdr kr 2011 för att landa på 5,0 mdr kr år 2014 (se budget 2011 för UO22, tabell 3.21, s 59). Regeringens egen utredare Per Unckel har dragit slutsatsen att det behövs ökade satsningar på järnvägen.

Läget är nu krisartat. Vi har en regering som inte förstår att människor och företag behöver bra och fungerande transporter, både på väg och järnväg. Människor är förtvivlade. Företagen drabbas. Kostnaderna för samhället av att tågen står stilla och transporterna inte kommer i tid ökar dramatiskt. Sveriges Riksdag bör därför ta initiativet genom att ordna en aktuell debatt om situationen för de spårburna transporterna.

Peter Eriksson Språkrör Miljöpartiet de gröna