MP föreslår obligatorisk gruvförsäkring

Miljöpartiets språkrör Åsa Romson presenterar idag ett förslag om att införa en obligatorisk försäkring för alla gruvbolag. Förslaget presenteras i samband med ett besök i Västerbotten.

Intresset för att öppna nya gruvor och bryta mineraler i stort i Sverige. Gruvorna innebär potentiellt en möjlighet att skapa jobb och utveckling, men gruvdriften innebär stora påfrestningar för den närliggande miljön både under gruvtiden och lång tid där efter. I gruvområden forslas stora delar av marken bort, vattendrag leds om och sjöar töms. Gruvor förorenar naturen, så väl under produktionstiden som efter att själva gruvdriften upphört. På flera håll i landet bedöms förorenade gamla gruvområden vara ett större miljöhot än de pågående miljöfarliga verksamheterna.

Miljöpartiet vill att återställandet av naturen måste bli en del av gruvprojektet. Detta måste göras klart innan gruvan öppnas, bara då kan vi få en sund bedömning av om en viss gruva faktiskt lönar sig. Om gruvbolaget inte har pengar att åtgärda skador och städa upp efter sig ska gruvan aldrig öppna.

Miljöpartiet föreslår därför en obligatorisk miljö- och återställandeförsäkring för gruvindustrin. Försäkringsmodellen syftar till att finansiera kostnaderna för att hantera miljöskador i de fall då gruvbolagen inte klarar av sina åtaganden. På så sätt upprättas ett finansieringssystem för framtida kostnader för återställande, skydd vid konkurs, olyckor, etc. Liknande modeller med obligatoriska försäkringar används redan idag inom kärnkraftsbranschen för olycks- och avfallskostnader. Vi föreslår att samtliga bolag som ges brytningskoncessioner får krav att ansluta sig till försäkringssystemet. Försäkringspremien förhandlas fram mellan gruvbolag och försäkringsbolag. Premien kan variera beroende på vilken typ av gruvverksamhet som är aktuell samt på gruvbolagets miljöarbete och säkerheter.

Presskontakt: Per Ängquist, Miljöpartiet de gröna, 070 603 11 54