MP föreslår skärpta klimatmål vid EU-kommissionärens besök idag

Idag när EU:s klimatkommissionär Connie Hedegaard möter riksdagens miljö- och jordbruksutskott lyfter Miljöpartiet fram kravet på en skärpning av klimatmålen från 20 till 30 procent fram till 2020.

Plats: Utanför miljö- och jordbruksutskottets sessionssal, RÖ7-26 Tid: Tisdag 29 mars kl 15:30, direkt efter mötets slut

De internationella klimatförhandlingarna drar igång igen i april med extrainsatt möte på Bali. EU:s agerande blir viktigt för möjligheterna att få till ett bindande globalt klimatavtal i Durban i slutet av detta år. Som ett led i förberedelserna diskuterar EU nu sin strategi kring sina egna klimatmål samt fortsättningen av Kyoto, punkter som också var uppe på miljöministerarnas senaste rådsmöte.

På dagens möte när EU:s klimatkommissionär Connie Hedegaard besöker riksdagens miljö- och jordbruksutskott kommer Åsa Romson att lyfta krav på att EU höjer sitt klimatmål för 2020 till minst 30 procent samt fastställer mål för 2030 och 2050 som överensstämmer med de nivåer som forskarna internationellt säger är nödvändiga för att jorden med stark sannolikhet ska undgå allvarliga klimateffekter.

- EU:s nuvarande strategi att sätta målet för 2020 till endast 20 procent har haft en dubbel negativ effekt. Det har varken lyckats driva på de internationella förhandlingarna mot ett ambitiöst bindande avtal, eller fungerat som en pådrivare för en grön omställning i EU. Många företag och städer i EU arbetar redan med betydligt högre klimatambitioner och investeringarna i klimatsmarta lösningar i EU-länderna ligger efter både Kina och USA. Därför måste EU byta strategi och satsa mycket mer offensivt på klimatomställning på hemmaplan, säger Åsa Romson.

För vidare information: Åsa Romson, klimatpolitisk talesperson, riksdagsledamot i MJU 070-818 23 57 Caroline Kling, presschef 070-593 19 12, 08-786 57 80