MP-förslag: Obligatorisk utbildning i sexualbrott för domare

Miljöpartiet vill införa en obligatorisk utbildning för domare och nämndemän i sexualbrott.

Domare och nämndemän tillhör de viktigaste parterna i rättskedjan som säkrar en rättssäker rättsprocess för kvinnor och barn utsatta för våld och sexualbrott. Vi ser fortfarande exempel där rätten resonerar om kvinnans promiskuösa leverne eller klädstil, vilket inte stämmer överens med sexualbrottslagstiftning och kvinnofridsparagrafen utifrån lagstiftarens avsikt.

Domstolsverket har arrangerat kurser om den här typen av brott, men endast en mindre del av alla domare har deltagit vid kurserna. Miljöpartiet vill göra dessa kurser obligatoriska för domare och nämndemän.

–– Med tanke på den debatt om våldtäktsdomar som förs och den förtroendekris som rättsväsendet nu upplever känns det nödvändigt. I den här frågan finns inga ursäkter. Läget är allvarligt om brottsoffer struntar i att göra en anmälan eftersom de ser en rättsprocess som något negativt, säger Åsa Romson, språkrör för Miljöpartiet de gröna.

Kontakt: Sven Elander, pressekreterare för Åsa Romson, 0722 02 45 88