MP kräver en offentlig ursäkt till alla som kränktes under den första tiden hiv var känt i Sverige

När hiv kom till Sverige var det många människor som skuldbelades, kränktes och behandlades ovärdigt av det svenska samhället. Homosexuella trakasserades, Svenska Landstingsförbundet vägrade diskutera det som kallades ”bögpesten” och vissa läkare vägrade behandla aidssjuka patienter. Miljöpartiet kräver nu att regeringen framför en offentlig ursäkt till alla som kränktes av samhället och dess institutioner under den första tiden som hiv var känt i Sverige.

- Det är dags att samhället erkänner de kränkningar som människor, framför allt homosexuella män, utsattes för i samband med hiv-utbrottet i Sverige. Kränkningarna medförde fördomar och misstänksamhet mot hiv-smittade som lever kvar än idag, säger Gunvor G Ericson, folkhälsopolitisk talesperson och gruppledare (MP).

- Det är också viktigt att arbetet mot hiv fortsätter. Vi anser att informationsplikten i smittskyddslagen måste avskaffas. Det är kontraproduktivt att kriminalisera alla med hiv, det leder inte till att färre smittas. Vi tror att alla måste ta ansvar för sin egen hälsa istället för att skuldbelägga en part, säger Gunvor G Ericson.

- Vi vill även se ett utvecklat arbete för att stärka hälsan bland HBT-personer. Sexuell och reproduktiv hälsa är ett viktigt område för folkhälsan. Folkhälsoinstitutet har i flera rapporter lyft fram att HBT-personer har sämre hälsa än befolkningen generellt, säger Gunvor G Ericson.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Gunvor G Ericson, 070-795 22 80