MP kritisk till Försäkringskassans planerade indragning av serviceplatser

Försäkringskassan meddelar att de ska förbättra servicen till medborgarna, samtidigt drar man in sina serviceplatser på Arbetsförmedlingen vid årsskiftet.

- Jag är orolig att Försäkringskassan på sikt avvecklar flera av de serviceplatser som idag ger medborgare möjlighet till personliga möten och behovsanpassad service, säger Gunvor G Ericson, ledamot i socialförsäkringsutskottet (MP).

Miljöpartiet lade tillsammans med S och V fram ett utskottsinitiavt för ett år sedan i socialförsäkringsutskottet som resulterade i ett regeringsuppdrag att ser över Försäkringskassans servicefunktioner gentemot medborgarna. I rapporten som presenterades i veckan framkommer det att Försäkringskassan ser behovet av att utveckla servicen ytterligare men med fokus på självbetjäning och webblösningar.

-  En majoritet av Försäkringskassans kunder kan säkert sköta sina ärenden via webben men det finns en stor grupp som har behov av personliga möten och individuell bedömning, säger Gunvor G Ericson.

Att försäkringskassan på sikt vill avveckla sina servicekontor innebär att det är Försäkringskassan själva som bestämmer om en medborgare har behov av ett fysiskt möte eller inte. Vi tror att det måste finnas alternativet att besöka ett servicekontor för att få hjälp med sitt ärende. För att kunna behovsanpassa ett möte måste det finnas alternativ, inte bara en chattfunktion på webben.

För vidare information
Gunvor G Ericson, ledamot i socialförsäkringsutskottet, 070-795 22 80