MP öppnar lokalavdelning i New York

Den 20 september kl 11:37 fyller Miljöpartiet 30 år. I samband med firandet startar Miljöpartiet upp verksamhet utanför Sveriges gränser, när en ny lokalavdelning drar igång i New York.

I samarbete med partiet på hemmaplan hoppas Miljöpartiet i New York komma närmare de uppskattningsvis 40 000 svenskar som bor i New York och de över 100 000 svenskar som är bosatta i USA.

- Målet är att skapa ett nätverk av engagerade människor som gör att likasinnade svenskar som kanske planerar att resa eller flytta till New York nu får någonstans att vända sig och att intresserade svenskar i New York nu får en mer naturlig koppling tillbaka till den gröna rörelsen och politiken i hemlandet, säger partisekreteraren Anders Wallner.

- Under 30 år har Miljöpartiet varit steget före vad gäller både politikens innehåll och former. Vi var först med delat ledarskap, varvade listor och rotationsprincipen. Därför känns det spännande att fortsätta utveckla partipolitiken genom att starta en lokalavdelning utanför Sveriges gränser, säger Anders Wallner.

Språkrör för lokalavdelningen i New York blir Max Ahlborn:

- I vår globaliserade värld med globala hot och möjligheter och med svenskar bosatta världen över är det helt enkelt dags att höja blicken. Så många av MP:s hjärtefrågor som jämställdhet, hållbar utveckling och en grön ekonomi är frågor som inte kan begränsas till statsgränser och jag tror att det finns ett stort intresse att som utlandssvensk kunna engagera sig på ett mer aktivt sätt än att bara poströsta vart fjärde år. Det ska bli fantastiskt spännande att dra igång ett sådant här projekt, säger Max Ahlborn.

- Avdelningens aktiviteter kommer att vara öppna för alla utan krav på att bli medlem. Intresse och nyfikenhet räcker mer än väl, säger Max Ahlborn.

Läs mer på:
www.mp.se/newyork

För vidare information:

Anders Wallner,
Partisekreterare Miljöpartiet
+46 70 215 43 32, anders.wallner@mp.se, www.twitter.com/andwal

Max Ahlborn,
Språkrör MPNY och till vardags Exekutiv Producent på produktionsbolaget B-Reel i NY.
+1 917 455 0398, max.ahlborn@mp.se, www.twitter.com/maxahlborn

www.mp.se/newyork