MP prisar Hållbara Hilda – en föregångare för bra boendemiljö

Miljöpartiets kongresspris går i år till bostadsrättsföreningen Hilda i stadsdelen Rosengård i Malmö. De prisas för sitt engagemang för att skapa ett klimatsmart och trivsamt boende.

Priset delades ut tidigare i veckan av Åsa Romson som besökte Rosengård.

- Det var härligt att få komma och hälsa på hos bostadsrättsföreningen Hilda. De har genomfört ett inspirerande arbete och är en föregångare för upprustning av miljonprogramshus. De kombinerar tekniska energieffektiviseringar med åtgärder som skapar en trevligare boendemiljö, med bl a bikupor och elcykelpool. Det här är ett arbete som skulle behövas på fler ställen. Upprustning av miljonprogramsområdena är en stor framtidsfråga som också kräver politiska åtgärder och beslut, säger Åsa Romson.

Mer om föreningen:

Åsa Romson läste vid prisutdelningen på MP-kongressen upp motiveringen:

”Bostadsrättsföreningen Hilda, genom styrelseordförande Giovanna Brankovic, mottar Miljöpartiets kongresspris 2012 för föreningens engagerande arbete med ’Hållbara Hilda’ – en energi- och klimatsatsning styrd av medlemmarnas önskan att skapa ett klimatsmart och trivsamt boende i stadsdelen Rosengård i Malmö.

Hildas drygt 750 lägenheter stambyts och får klimatsmart isolering och energisnål teknik, och flera hus förses med regnvatten som spolvatten i toaletterna. I de pågående arbetena ingår både solceller på taken och lägenhetssamling av bioavfall. Minskad energianvändning och lägre klimatutsläpp blir resultatet. De boende styr varje led och nu i juni öppnar el-cykelpoolen som många önskat. Ett gäng engagerade medlemmar fungerar som klimatcoacher och hjälper andra att spara energi och leva klimatsmart hemma.

Som bostadsrättsföreningen själv sagt, Hållbara Hilda visar att det går att ställa om ett bostadsområde från 70-talets energioptimistiska period till ett framtidsanpassat hållbart boende. En engagerad och envis styrelse har lyckats få ihop finansieringen trots stora svårigheter när en sammanhållen och framtidsinriktad politik för upprustning idag saknas. Föreningen inspirerar många och medlemmarna är stolta över ett bra boende i Rosengård. Hilda är väl värd Miljöpartiets kongresspris.”

Priset är på 10 000 kronor. Bland tidigare mottagare av Miljöpartiets kongresspris finns tv-profilen Grynet, meteorologen Pär Holmgren, förre ärkebiskopen K-G Hammar samt toppdiplomaten och f d kabinettssekreteraren Sverker Åström.

För vidare information:
Sven Elander, pressekreterare till Åsa Romson