MP:s nya kampanjledare med erfarenhet från Obamakampanjen

Miljöpartiets nya kampanjledare är Emma Rung. Idag startar hon sitt arbete inför supervalåret 2014.

Emma Rung har tidigare varit tf generalsekreterare på Fairtrade Sverige, och programchef på SE-Forum. Hon volontärarbetade i Obamakampanjen 2012 och är bosatt i New York.

Hennes uppgift i Miljöpartiet blir att leda valkampanjerna inför EU-parlamentsvalet och de allmänna svenska valen nästa år. Hon kommer att arbeta på uppdrag av partisekreterare och valledning.

- Det här är en drömrekrytering för oss. Vi har följt Emma Rung länge och har inspirerats av hennes professionella arbete med att leda kampanjer i ideella organisationer och att uppnå mål, säger Anders Wallner, partisekreterare.

- Det känns både roligt och spännande men framförallt angeläget att få vara en del av en rörelse för ett mer öppet och framåtblickande Sverige. Jag är ödmjuk inför att jag har mycket att lära inom partipolitiken, och är nu redo att kavla upp ärmarna och ge mig i kast med ett roligt och utmanande uppdrag, säger Emma Rung.

För vidare information:
Emma Rung, 070-235 32 36
Anders Wallner 070-215 43 32
Caroline Kling, pressamordnare 070-593 19 12

Om Emma Rung:
Emma Rung har tidigare varit tf generalsekreterare på Fairtrade och programchef på Social Entrepreneurship Forum. Senaste året har hon bott i New York, där hon bland annat engagerade sig i President Barack Obamas omvalskampanj. Emma har tidigare arbetat med utvecklingsprojekt i Kosovo, och även varit projektledare på Fairtrade med fokus på offentlig sektors inköp av etiska varor.

Emma har blivit listad som en av Sveriges supertalanger av tidningen Veckans Affärer, och även utnämnd av CSR i praktiken som en av de personer i Sverige som påverkar näringslivets hållbarhetsarbete mest (2011). Hon sitter med i Miljöpartiets referensgrupp inför EU-valet, vars uppgift är att inspirera partiet till en roligare och mer entusiasmerande valrörelse.

Högupplöst bild: