MP:s partistyrelse i Västmanland - valde Västeråsare till topposition

I helgen höll Miljöpartiets nyvalda partistyrelse sitt första möte, och det ägde rum Ramnäs. På programmet stod bland annat ett besök i Hälleskogsbrännan. Det är ett av de områden som skyddas tack vare regeringens satsningar på naturskydd under föregående mandatperiod.

- Det är fascinerande att se hur livet återkommer efter en förödande skogsbrand. Jag är stolt och glad över att Miljöpartiet i regeringen har kunnat medverka till att skydda denna plats, så att fler får möjlighet att besöka den, säger miljö- och klimatminister Isabella Lövin, som ingår i partistyrelsen.

- Det är uppskattat att partistyrelsen väljer att besöka Västmanland och uppmärksamma Hälleskogsbrännan och det viktiga arbetet som pågår här. Extra roligt är det att träffa en klok och inspirerande person som Isabella Lövin, säger David Folkebrant, ordförande för Miljöpartiet i Västerås, som också var med på besöket.

Partistyrelsen valde också ett nytt presidium. Skultunabon och fd Västeråspolitikern  Marléne Tamlin återvaldes som sammankallande i partistyrelsen.

- Jag är tacksam för förtroendet och ser fram emot att vara med och leda arbetet med partiets nystart efter det starka EU-valresultatet, säger Marléne Tamlin.

Rollen som sammankallande är ett internt förtroendeuppdrag på heltid, som innebär att man planerar och leder partistyrelsens, presidiets och den politiska ledningsgruppens möten samt ansvarar för interna frågor i riksorganisationen. Uppdraget innebär ett nära samarbete med språkrören och partisekreteraren.

Till vice sammankallande valdes Linus Lakso, kommunpolitiker från Eskilstuna och till andra vice sammankallande valdes Janine Alm Ericson, riksdagsledamot från Alingsås.

- Det ska bli roligt att forma det nya laget. Vi har haft många bra samtal i helgen om hur vi, jämte vår klimat- och miljöpolitik, ska vidareutveckla vår politik för solidaritet och social hållbarhet och skärpa vår visionära kommunikation. Vi vill bygga en framtid att längta efter, säger Marléne Tamlin.

För vidare information:
Hanne Simonsen, pressekreterare år Marléne Tamlin, tel 070-372 73 23